مردم ماه ایران، ۴۳

از گلریزان خانوادگی تا پویش نه به زباله

از گلریزان خانوادگی تا پویش نه به زباله به گزارش حیوان خانگی، یکی از مأموریت ها گروههای جهادی در کنار انجام امور خیریه کوشش برای فرهنگ سازی است. در این خصوص آموزش اصول محافظت از محیط زیست و مدیریت پسماند به مردم اهمیت ویژه ای دارد.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ اکرم صادقی متولد سال ۱۳۵۳ تحصیل کرده در رشته کامپیوتر تا مقطع دیپلم و مسئول «گروه جهادی شهید مهدی صادقی» شهر اصفهان است. فعالیت این گروه از سال ۱۳۹۵ با برگزاری مراسم گلریزان شروع شد. با بیست نفر از اعضا فامیل برای حل مشکل بانویی نیازمند دور هم جمع شده و مبلغی فراهم کردند و هم اکنون در فضای مجازی گروهی با دویست و چهل نفر عضو دارند و توانسته اند کارهای خیر بسیاری انجام دهند.
مثلاً یک دستگاه اکسیژن برای فردی بیمار در شهر سمیرم تهیه کردند، چک فردی که فرزندش دچار بیماری ام اس بود را پاس کرده و یا برای افراد نیازمند دارو خریداری می کردند. برای افراد ساکن در مناطق محروم هم لباس تهیه کرده با پرداخت وام های خرد به نیازمندان مشکلات ابتدایی آنها را حل کردند.
از تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ پویشی با نام «نه به زباله» را شروع کردند. در این پویش با حضور در مدارس و مساجد کار تفکیک و جداسازی زباله خشک از زباله تر را به شهروندان آموزش دادند. تا به جای آن که مثلا پوست میوه های خویش را داخل سطل آشغال بریزند، آنها را داخل سبدی جداگانه قرار داده و با استفاده از حرارت شوفاژ و بخاری و دیگر دستگاههای گرمایشی آنها را خشک کرده و از این مواد خوراکی برای دام های روستاییان تهیه کنند. آموزش های آنها به شکل تصویری تهیه شده و شهروندان با تماشای آنها متوجه می شوند که فرآیند خشک کردن را چطور انجام دهند تا میوه ها گرفتار کپک نشود. چون کپک سبب بروز بیماری در دام می شود و این بیماری به انسان هم سرایت می کند.
خوشبختانه در اجرای این طرح مردم همکاری بسیار خوبی با این گروه انجام دادند و در نهایت با این پویش توانستند ۱۰ تن زباله را به خوراک احشام تبدیل کنند که دامداران هم با دریافت این مواد بسیار خوشحال شدند.
اگر این طرح در کل کشور توسعه داده شود دیگر در بحث خوراک دام وابسته به خارج از کشور نخواهند بود و حجم زباله های شهری هم از نصف کمتر خواهد شد و شیرابه آلوده هم تولید نخواهد شد. چونکه شیرابه ای که از زباله تولید می شود و به طور عمده محصول دفع غیر اصولی زباله هایی نظیر پوست میوه است؛ صد و هجده نوع بیماری تولید می کند.
این گروه جهادی در رابطه با دفع ته سیگار هم به مردم آموزش می دهند که آنرا در خیابان و معابر نیندازند. در رابطه با آب خاکستری هم به مردم آموزش داده اند که چگونه می توانند از آب های استفاده شده هم باردیگر بهره برداری کنند تا صرفه جویی حاصل شود.
یکی دیگر از مباحث آموزشی کاهش استفاده از نایلون است. آنها به مردم آموزش می دهند که چگونه با استفاده از کیسه های پارچه ای خریدهای خویش را انجام دهند.
اهمیت بحث محیط زیست باید برای مردم تبیین شده و ذهنیت روانی و رفتاری مردم را نسبت به این مسئله اصلاح گردد. هر کدام از مردم باید یک داوطلب محیط زیست باشند و این مباحث را به خانواده و هم محله ای ها آموزش بدهند. هم اکنون در شهر های سمیرم، فریدون، چادگان، شاهین شهر و رهنان کار را توسعه داده اند.
در اصفهان مسجد علی آقا، محور این فعالیت است. درآمد این کار را هم در خیریه همان مسجد هزینه می کنند. مسجد تکیه در نصرآباد هم به همین ترتیب فعالیت می کند. در شاهین شهر بچه های مدرسه خودشان زباله ها را به این صورت جمع آوری می کنند. دامداران را هم پیدا کرده اند و کیلویی دو هزار تومان محصول خویش را می فروشند که این رقم هم در نهایت صرف امور خیریه می شود. در سپاهان شهر هم این حرکت شروع شده که امید است این پویش به یک سازمان مردمی در جهت حفظ محیط زیست استان و خدمت به نیازمندان تبدیل گردد.

1403/06/19
10:43:19
5.0 / 5
88
تگهای خبر: آب , آموزش , باد , خاك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی