خودروسازان به دنبال دور زدن قانون هوای پاك!؟
حیوان خانگی: به دنبال درخواست یكی از شركت های خودروسازی برای توقف «نصب فیلتر دوده» روی خودرو های دیزلی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت سازمان را با این خواسته اعلام و تاكید كرد كه خودروسازان به بهانه تحریم قصد دارند كه مصوبه فیلتر دوده را حذف نمایند در صورتیكه اگر قیمت فیلتر افزایش یافته، هزینه درمان سرطان هم بیشتر شده است.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، در سال ۹۳ برمبنای مصوبه هیأت دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور كاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط زیستی شدند اما بتازگی یكی از شركت های خودروسازی درخواست كرده كه تا زمان رفع تحریم ها، اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده متوقف شود كه سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان متولی اصلی كاهش آلودگی هوا با این خواسته مخالفت كرده است.
مسعود تجریشی با بیان اینكه نمی دانم تا چه زمانی مقرر است از خودروسازانی كه هیچ سودی برای مردم نداشته اند، حمایت صد در صدی نماییم، به ایسنا می گوید: خودروسازان پیش از تحریم ها هم زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی نمی رفتند و به دنبال فرار از این مصوبه بودند. حالا هم تحریم را بهانه می كنند.
وی با تاكید بر اینكه خودروسازان باید ادله های خودرا برای درخواست حذف مصوبه فیلتر دوده، مطرح و سازمان محیط حفاظت زیست را قانع كنند، می گوید: خودروسازان باید برای مردم روشن كنند كه دقیقا تحریم چه تاثیری روی فیلتر دوده دارد؟ آنها می كوشند به بهانه تحریم ها قوانین را زیر پا بگذارند و راحت ترین راه را برای خود انتخاب كنند.
تجریشی با اشاره به اینكه خسارت آلودگی هوا در ایران حدود ۷ میلیارد دلار در سال است، تاكید می كند: اگر قیمت فیلتر دوده افزایش پیدا كرده است و برای همین خودروسازان به دنبال حذف این مصوبه هستند آیا هزینه درمان سرطان در كشور افزایش نیافته است؟ آیا هزینه حفظ سلامت شهروندان افزایش نیافته است؟ ضمن اینكه خودروسازان داخلی باید به این پرسش پاسخ بدهند كه چرا تابحال به شركت های داخلی برای تولید فیلتر دوده فراخوان نداده اند؟ چرا اهتمام ندارند كه خودرا از اتكا به خارج رها كنند و از شركت های داخلی كمك بگیرند؟
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است: خودروسازان اهتمام دارند به بهانه تحریم و به نام اقتصاد مقاومتی از اجرای مصوبه دولت شانه خالی كنند. چون بحث اقتصاد مقاومتی در كشور مطرح است همه تلاش دارند كه از اشتغال و كار صحبت و دفاع كنند و نشان دهند كه در اقتصاد مقاومتی نقش فعالانه تری دارند. سازمان حفاظت محیط زیست هم مخالف شغل و توسعه اقتصادی نیست اما وظیفه دارد كه حافظ محیط زیست و سلامت شهروندان باشد.
تجریشی با اشاره به این نكته كه امكان دارد برخی تصمیمات حق الناس به دنبال داشته باشد، می گوید: اگر اتخاذ یك تصمیم صدمه ای برای سلامت و بهداشت مردم داشته باشد، ما مسئولان مقصر هستیم بدین سبب در تصمیم گیری ها باید علاوه بر سود اقتصادی، سود و ضرر عموم مردم را در نظر بگیریم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست درانتها با بیان این نكته كه بتازگی اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - در پشتیبانی از خودروسازان برای حذف «الزام نصب فیلتر دوده» روی خودرو های دیزلی، نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال كرده است، می گوید: اگر آقای جهانگیری از خطرات زیست محیطی ناشی از دوده دیزل ها باخبر شود، حتما در این مساله تجدید نظر می كند.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از ایسنا، ذرات ریز آلاینده ناشی از احتراق دیزلی ها به سبب قطر كم به راحتی وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماری های مختلف همچون سرطان می شوند. به همین علت نصب فیلتر دوده به منظور حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودرو های دیزلی از سال ۱۹۹۴ میلادی در كل دنیا شروع شد. فیلتر، ذرات آلاینده كه عموما دوده ناشی از موتورهای دیزلی است را جذب می كند و در كاهش جرم و تعداد ذرات تا ۹۵ درصد اثرگذار می باشد همین طور این قطعه هیدروكربن های نسوخته را جذب می كند و حتی در جذب مونواكسیدكربن تا حد قابل توجهی اثرگذار می باشد. در ایران هم علاوه بر مصوبات دولت در سال های ۹۳ و ۹۵، برمبنای بخشنامه های ماده ۲ و ماده ۸ قانون هوای پاك، استفاده از فیلتر دوده برای خودرو های دیزلی از شروع سال ۱۳۹۶ الزامی شده است.
منبع: حیوان خانگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب