عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور چیست؟

عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا در کشور چیست؟ به گزارش حیوان خانگی، رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این که ۸۰ درصد از آلاینده های گازی ناشی از حمل و نقل عمومی است، اظهار داشت: اجرا نشدن قانون هوای پاک، عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوا است.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه، مهدیه تاج بخشیان: هوا بعنوان یکی از منابع حیاتی برای حیات انسان ها، در دنیای امروز با تهدیدات جدی مواجه می باشد. آلودگی هوا یکی از چالش های اساسی محیط زیست در کشورهای مختلف، بخصوص در ایران، بحساب می آید. در این راستا، تصویب و اجرای قانون هوای پاک در سالهای گذشته به منظور کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا در کشور انجام شد، اما مشکلات اجرایی و کم توجهی به برخی تکالیف مهم، هنوز بعنوان مانع اصلی در راه دستیابی به اهداف این قانون مطرح است. در هفته هوای پاک، توجه ویژه ای به مسائلی همچون اسقاط خودرو های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و ترویج انرژی های تجدید پذیر می شود، مباحثی که به رغم اهمیت زیاد، همچنان با چالش های جدی در اجرا مواجهند. ۸۰ درصد از آلاینده های گازی در رابطه با انتشار آلاینده ها از ناوگان حمل و نقل است احمد طاهری، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش حمل و نقل عمومی و سوخت های پاک در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: حمل و نقل به شکل کلی در آلودگی هوا، مخصوصاً در کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد، نقش برجسته ای دارد. به صورتی که در آینده، حدود ۶۰ درصد از ذرات معلق و ۸۰ درصد از آلاینده های گازی در رابطه با انتشار آلاینده ها از ناوگان حمل و نقل است. وی ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی با عنایت به این که می تواند سفرهای خودرو های سواری و موتورسیکلت ها را کم کند، گسترش آن می تواند اهمیت بالای ی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. اما متأسفانه در سالهای گذشته، میزان گسترش حمل و نقل عمومی در شهرها کمتر از مقداری بوده که در قوانین پیشبینی شده است. هم قانون هوای پاک و هم قوانین در ارتباط با حمل و نقل عمومی، گسترش این بخش را بشکلی که کلان شهرها به آن نیاز دارند، نمی بینند. طاهری تاکید کرد: وضعیت کنونی حمل و نقل عمومی در کلان شهرها، بخصوص تهران، بسیار کمتر از حد نیاز این مناطق است و این مساله احتیاج به توجه و اقدامات جدی دارد.
چالش آلایندگی و ناوگان فرسوده؛ ضرورت اجرای طرح های اسقاط رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بعضی از منابع آلاینده همچنان کنترل نمی شوند و موانع برای اجرای طرح ها وجود دارد. یکی از ابزارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار دارد، اینست که هر خودرویی که در کشور تولید شود یا هر خودرویی که بخواهد وارد کشور شود، باید مجوز شماره گذاری از یکی از نهادهایی که مجوز صادر می کند، دریافت کند. وی بیان داشت: این مجوز بر مبنای انطباق وسیله نقلیه با ضوابط آلایندگی مصوب هیأت وزیران صادر می شود. هم اکنون، برای خودرو های سواری استاندارد یورو ۵، برای موتورسیکلت ها استاندارد یورو ۴ و از آغاز سال بعد یورو ۵ اعمال می شود. هر خودرویی که واجد این شرایط نباشد، مجوز سازمان محیط زیست را دریافت نمی نماید. طاهری اضافه کرد: یکی از چالش های عمده ای که هم اکنون در کلان شهرها، بخصوص تهران، وجود دارد، بخش ناوگان حمل و نقل فرسوده است که سن زیادی دارند و آلودگی زیادی منتشر می کنند. وی تصریح کرد: در مورد این ناوگان باید طرح های اسقاط و پیگیری جدی تری صورت گیرد.
چالش های مقابله با آلودگی هوا در ایران؛ مشکلات در اجرای قانون هوای پاک طاهری، در مورد چالش های بزرگ مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: در وضعیت کنونی، کشور با انبوهی از تکالیف انجام نشده در قانون هوای پاک مواجه هستیم. وی ادامه داد: مهم ترین مواردی که هنوز به درستی پیگیری نشده شامل اسقاط خودرو ها، حمل و نقل عمومی و انرژی های تجدید پذیر است. باوجود تصویب قانون در این حوزه ها از ۷ سال پیش، این موارد به درستی اجرا نشده و این مساله عامل اصلی وضعیت کنونی آلودگی هواست.


منبع:

1403/10/25
14:56:00
5.0 / 5
10
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , اقلیم , حفاظت محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی