تشریح جزئیات مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا

تشریح جزئیات مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به گزارش حیوان خانگی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، جزئیات مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به منظور تعیین تکلیف دستگاههای اجرایی و راه های کنترل آلودگی هوا را شرح داد.


به گزارش حیوان خانگی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، اظهار داشت: در دولت چهاردهم، تابحال ۷ جلسه از کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برگزار شده که در اولین جلسه، قوانین و وظایف اجرایی دستگاهها مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به این که دولت بتازگی کار خویش را آغاز نموده بود، از جلسه سوم که در تاریخ ۱۶ آبان برگزار گردید، تصمیم گرفتیم برای هدفمندتر شدن مصوبات کارگروه و تمرکز بیشتر بر دستیابی به اهداف مشخص، کلان شهرها را محور اصلی مباحث قرار دهیم. اینگونه سعی کردیم مصوبات را کاملا متناسب با شرایط آلودگی هوای هر کلان شهر تدوین نماییم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. وی ادامه داد: در دومین جلسه، علاوه بر پرداختن به برخی مسایل ملی، مبحث کلانشهر اراک هم به صورت جامع بررسی گردید و مصوباتی در این خصوص به تصویب رسید. از مهم ترین نتایج این جلسه، می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱. وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف شد برنامه ای جامع برای اسقاط ناوگان فرسوده باتوجه به سهم بالای این ناوگان در آلودگی هوا ارائه نماید. ۲. وزارت کشور و شهرداری های کلانشهرها مکلف شدند گزارشی دقیق از وضعیت ناوگان حمل و نقل خود عرضه کنند. ۳. سازمان ملی استاندارد ملزم شد در اولین نشست شورای عالی استاندارد کشور، استاندارد کیفیت سوخت را به تصویب برساند. ۴. وزارت نفت مأمور شد برنامه طرح های ارتقاء کیفیت سوخت را ارائه نماید. ۵. وزارت نفت و نیرو هم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست موظف شدند نحوه توزیع سوخت در نیروگاه ها و صنایع کشور را تدوین و ارایه کنند. ۶. وزارت صمت همینطور موظف شد گزارشی کامل در مورد کلانشهر اصفهان آماده کرده و عرضه نماید. طاهری اشاره کرد: یکی از مهم ترین مصوباتی که در این نشست عنوان شد، برنامه ارتقاء کیفیت سوخت بود که توسط وزارت نفت به کارگروه ملی و سازمان حفاظت محیط زیست عرضه گردید. در راه دریافت مجوزهای مرتبط، مشکلاتی وجود داشت که با همکاری سازمان محیط زیست این موانع رفع شدند و وزارت نفت توانست مجوز لازم را دریافت کند تا بتواند طرح های خویش را با جدیت بیشتری دنبال نماید. همچنین، برای توزیع سوخت در سطح کشور، کارگروه هایی با مشارکت وزارت نفت، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده و این مساله را در دستور کار خود قرار داده اند. در ارتباط با پروژه گوگردزدایی از نفت کوره توسط شرکت های دانش بنیان، یک فراخوان مشترک با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی منتشر نموده ایم. هدف این فراخوان شناسایی شرکت های دانش بنیانی است که توانایی فعالیت در این زمینه را دارند. بر مبنای آخرین اطلاعاتی که از وزارت نفت دریافت کردیم، ۱۰ شرکت دانش بنیان برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کرده اند. بعد از انجام ارزیابی های فنی که به شکل مشترک با وزارت نفت صورت خواهد گرفت، فرایند اجرایی پروژه را آغاز می نماییم. در این جهت نمونه های مازوت در اختیار شرکتها قرار خواهد گرفت تا بعد از انجام عملیات پردازشی و حذف گوگرد، سوخت نهائی ارزیابی شود. تصمیم گیری نهائی هم بر مبنای کارآمدی و راندمان روش های عرضه شده صورت خواهد گرفت. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: جلسه سوم ما به مبحث کلان شهر اصفهان اختصاص داشت. در این نشست، به بررسی مسایل مربوط به اصفهان پرداختیم که یکی از کلان شهر های آلوده کشور شمرده می شود و با چالش های جدی در حوزه آلودگی هوا روبه رو است. بر مبنای آمار سال ۱۴۰۲، شهر اصفهان ۱۸۴ روز با شاخص کیفیت هوای بالای صد را تجربه کرده است. همچنین، نکته قابل توجه در رابطه با این شهر آن است که منابع ثابت نقش اصلی را در انتشار آلاینده های هوا ایفا می کنند. وی ادامه داد: مصوباتی که برای این جلسه اتخاذ شد، به سبب سهم قابل توجه شرکت های ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان در آلودگی هوای این شهر، تصمیم گرفته شد از این دو شرکت تا زمان رفع آلایندگی ها و نتایج مرتبط، مشمول عوارض آلایندگی با نرخ معادل ۱.۵ درصد شوند. همینطور قرار شد که این شرکتها برنامه کاهش آلایندگی، بخصوص در حوزه آلودگی هوا، به سازمان حفاظت محیط زیست عرضه کنند. در صورتیکه این برنامه ریزی ها طی شش ماه عملی نشود یا شرکتها از اجرای آن عقب بمانند، سازمان حفاظت محیط زیست اختیار خواهد داشت تا به شکل مستقیم فعالیت این شرکتها را متوقف نماید. استانداری اصفهان هم موظف شد گزارش پیشرفت پروژه های مرتبط را عرضه نماید. طاهری اشاره کرد: همینطور برای سایر واحدهایی که میزان انتشار آلودگی قابل توجهی دارند، مانند نیروگاه شهید منتظری و پالایشگاه اصفهان، قرار شد که برنامه کاهش آلودگی خویش را عرضه کنند. علاوه بر این، استانداری اصفهان و سایر ارگان های دریافت کننده عوارض آلایندگی در این استان موظف شدند حداقل ۵۰ درصد از عوارض دریافتی از واحدهای فولاد مبارکه و ذوب آهن را، مطابق ماده ۸ مصوبه هیات وزیران ذیل ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده، در امتداد برنامه های کاهش آلودگی هوا اختصاص دهند. این شامل اقداماتی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی است. همچنین، این ارگان ها ملزم به عرضه گزارش عملکرد به سازمان حفاظت محیط زیست شدند. وی ادامه داد: در چهارمین جلسه، علاوه بر مرور مصوبات جلسات قبلی، بررسی جامعی در رابطه با وضعیت کلان شهر اهواز انجام گرفت. اهواز به سبب ثبت شاخص آلودگی بالاتر از ۱۰۰ در ۷.۵۳ روزها طی سه سال گذشته، آلوده ترین شهر کشور شمرده می شود. لازم به ذکر است که این شهر در سال ۱۴۰۲ هم با ۲۱۱ روز شاخص بالای ۱۰۰، همچنان در رتبه نخست آلودگی قرار دارد. متاسفانه مشکل آلودگی هوا در استان خوزستان تنها محدود به کلان شهر اهواز نیست. شهرهایی مانند دشت آزادگان، اندیمشک و ماهشهر هم به ترتیب ۱۷۷، ۱۳۶ و ۱۳۰ روز ناسالم را در سال ۱۴۰۲ تجربه کرده اند. بر مبنای بررسی های انجام شده، منابع اصلی انتشار آلاینده ها در این کلان شهر شامل تأسیسات نفتی، فلرینگ، حمل و نقل و سوزاندن پسماند هستند. طاهری اشاره کرد: از مصوباتی که در رابطه با کلانشهر اهواز داشتیم، یکی این بود که سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد ظرف سه ماه، عملیات شناسایی و پایش واحدهای در رابطه با کانی های غیرفلزی در استان خوزستان را به انجام برساند و واحدهای آلاینده را شناسایی و به لیست مربوط به واحدهای آلاینده اضافه کند تا عوارض آلودگی از آنها دریافت شود. وی ادامه داد: وزارت نفت موظف شده است اطلاعات مربوط به فلر، شامل حجم و ترکیب گازها، را برای بهره برداری نیروگاه ها و صنایع در اختیار سازمان قرار دهد. همینطور این وزارتخانه مکلف است برنامه جامع کاهش و کنترل فلرینگ در استان خوزستان را تدوین کرده و ظرف سه ماه به دبیرخانه کارگروه ارسال نماید. بعد از آن، باید مراحل تصویب این برنامه در هیات دولت همانند فرآیندی که برای عسلویه انجام شده بود، طی شود. درباب واحدهایی که دارای آلودگی قابل توجه هستند، همچون پتروشیمی رازی، شرکت بهره برداری نفت مارون، گاز مسجدسلیمان، بهره برداری نفت و گاز کارون و اروندان، فولاد خوزستان، شرکت دوده فام دزفول، کارخانه کاغذسازی پارس، پالایشگاه آبادان و شرکت بانیه پرتو اندیمشک، مقرر شده است که این واحدها ظرف سه ماه برنامه رفع آلودگی خویش را ارایه داده و تأیید سازمان را دریافت کنند. تا آن زمان که رفع آلودگی از جانب این شرکتها به صورت کامل انجام نشود، نام آنها در فهرست صنایع آلاینده باقی خواهد ماند. وی اشاره کرد: باتوجه به معضل آلودگی ناشی از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر استان خوزستان، قرار شد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و همینطور شرکت کشت و صنعت کارون ظرف سه ماه برنامه ای عملیاتی برای افزایش سهم برداشت سبز نیشکر تهیه کنند و بعد از تأیید سازمان محیط زیست عرضه نمایند. در همین جهت، سازمان محیط زیست موظف است این واحدها را به سبب انتشار آلاینده ها تا زمان رفع اشکال، در فهرست صنایع آلاینده قرار دهد. از طرف دیگر، وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون هوای پاک، ملزم به بروزرسانی دستورالعمل های مربوط به آتش زدن نباتات با هدف کاهش اثرات پسماندسوزی کشاورزی با همکاری سازمان محیط زیست شده است. همینطور طبق تبصره ۲ همین ماده قانونی، دو شرکت مذکور موظف اند زیرساخت های ضروری جهت تبدیل پسماندهای کشاورزی به انرژی و کود را فراهم آورده و بعد از تصویب کارگروه استانی، این طرح را برای تأیید به کارگروه ملی عرضه کنند. علاوه بر این، استانداری خوزستان مکلف است با نظارت بر اجرای این موارد، گزارش اقدامات انجام شده را به سازمان محیط زیست ارسال نماید. وی ادامه داد: در پنجمین جلسه، مصوبات جلسه قبل مرور شد و گزارشی در رابطه با اولویت بندی توزیع سوخت در کشور توسط وزارت نفت عرضه گردید. مبحث گوگردزدایی از مازوت هم توسط شرکت های دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به این که این جلسه در اوج سرمای کشور برگزار گردید، گزارش وزارت نفت در رابطه با توزیع سوخت میان بخش های مختلف عرضه شد. همچنین، برنامه پیشنهادی اسقاط وسایل نقلیه توسط وزارت صمت و وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی از جانب وزارت کشور مطرح گردید. طاهری در ادامه اظهار داشت: در جلسه پنجم تصمیم بر این شد که نتایج تحلیل های دوره ای از سوخت نظیر مازوت و گازوئیل نیروگاه ها، به سازمان حفاظت محیط زیست عرضه شود. همینطور مقرر گردید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و سازمان نوسازی ناوگان، طرح نهائی خویش را برای اسقاط وسایل مربوطه تدوین نمایند. علاوه بر این، سازمان برنامه و بودجه متعهد شد تا اعتبار ضروری جهت صندوق پشتیبانی از صنایع پیشرفته، بمنظور اجرای فرایند اسقاط، تخصیص دهد. وی ادامه داد: یکی از مسایل مهمی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، تصمیم گیری در رابطه با نصب سیستم های تصفیه در خروجی نیروگاه ها و همینطور استفاده از امولسیون برای بهینه سازی سوخت نیروگاه ها بود. این اقدام با هدف کاهش آلودگی ناشی از فعالیت واحدهای نیروگاهی در دستور کار قرار گرفت. قرار شد این مساله در کارگروهی ذیل کارگروه ملی و با مشارکت وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شود و گزارش نهائی به کارگروه ملی عرضه گردد. همینطور سازمان ملی استاندارد موظف شد وضعیت پایش سوخت را گزارش دهد. وزارت نفت و نیرو هم ملزم شدند که با همکاری سایر نهادهای مرتبط، برنامه ای جامع برای توزیع سوخت در سال آینده تدوین کنند. طاهری در ادامه اظهار داشت: در جلسه ششم به مبحث آلودگی هوای مشهد پرداخته شد. در رابطه با شهر مشهد، منابع متحرک به عنوان عامل اصلی و عمده در انتشار آلودگی هوا شناخته شدند. همینطور در این نشست تصمیم گرفته شد که به سبب افزایش بیش از پیش گردوغبار در این شهر، مبحث آلودگی ناشی از گردوغبار به صورت جداگانه و ویژه بررسی شود. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: در کارگروه مصوب شد شهر مشهد باید در اولویت برنامه اسقاط و نوسازی ناوگان حمل و نقل سواری قرار گیرد. همینطور تصویب شده است که منابع به دست آمده از عوارض آلایندگی در شهر مشهد صرفا برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس های شهری استفاده گردد. برنامه ای هم برای گسترش زیرساخت های برقی مخصوص ناوگان حمل و نقل در کارگروه ملی، ویژه شهر مشهد، عرضه گردد. وی ادامه داد: گزارش عملکرد شهرداری مشهد و پلیس راهور در رابطه با اجرای معاینه فنی خودرو های دیزلی و بررسی وضعیت فیلتر دوده باید به دبیرخانه ارسال شود. باتوجه به سهم قابل توجه نیروگاه های توس و فردوسی در آلودگی هوای مشهد، لازم است که امکان سنجی استفاده از سیستم های کنترلی توسط سازمان محیط زیست بررسی شود. علاوه بر این، با همکاری وزارت نفت و وزارت نیرو، نتایج مربوطه به کارگروه ملی منعکس شده و این نیروگاه ها در اولویت دریافت سوخت پاک قرار گیرند تا مصرف مازوت در آنها به حداقل کم شود. طاهری اشاره کرد: در هفتمین جلسه کارگروه به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران پرداخته شد. باتوجه به جمعیت بسیار بالای تهران و تأثیرات گسترده آلودگی هوا بر شهروندان، این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردارست. در سال ۱۴۰۲، در ۱۲۹ روز، شاخص کیفیت هوای تهران از عدد ۱۰۰ فراتر رفت. در این بین، آلاینده ازن در شش ماه نخست و ذرات معلق در نیمه دوم سال اثر آلاینده های معیار بودند. برای این جلسه تصویب گردید که طبق ماده ۲۴ بخشنامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست تدوین سیاهه انتشار برای شهر های دارای اولویت را بر مبنای داده های سال ۱۴۰۳ آغاز کند. همینطور قرار شد که گزارش پیشرفت آن هر سه ماه یک مرتبه به کارگروه ملی عرضه شود. وی ادامه داد: تمام دستگاه های اجرایی موظف شده اند تا در تدوین لیست انتشار با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند. همینطور تصمیم گرفته شد که وزارت نفت پیشنهاد مربوط به اسقاط ناوگان فرسوده را در کارگروهی تحت نظر کارگروه ملی و با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی، و سازمان برنامه و بودجه نهائی کند و سپس جهت بررسی به کارگروه ملی عرضه نماید. طاهری اشاره کرد: همینطور تصمیم بر این شد که سهمیه خرید خودرو از خودروسازان در ازای اسقاط خودرو های فرسوده، در سال آینده منحصراً به اسقاط ناوگان سواری شهر تهران تخصیص یابد. علاوه بر این، مقرر گردید که نظارت بر مراکز تست معاینه فنی تقویت شود و گزارش آن هم هر سه ماه یک مرتبه به دبیرخانه کارگروه ارسال شود.

1404/01/12
12:32:31
5.0 / 5
17
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , اقلیم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
حیوان خانگی - خرید و فروش حیوانات خانگی
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

petiab.ir - حقوق مادی و معنوی سایت حیوان خانگی محفوظ است (پت یاب)

حیوان خانگی حیوان خانگی

خرید و فروش حیوانات خانگی - پت یاب، یافتن حیوان خانگی مورد علاقه شما در سریع ترین زمان ممکن