استاد دانشگاه اصفهان:
قانون هوای پاک ایرادات فنی بسیاری دارد
حیوان خانگی: به گزارش حیوان خانگی، دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان اظهار داشت: قانون هوای پاک ایرادات فنی زیادی دارد که در صورت اجرا نیز خیلی از مشکلات را رفع نمی نماید.
به گزارش حیوان خانگی به نقل از مهر، حسین احمدی کیا روز چهارشنبه در دومین جلسه از سلسله نشست های هم اندیشی و پایش پیشرفت سند کاهش آلودگی هوای اصفهان که به میزبانی شهرک علمی- تحقیقاتی برگزار گردید، با اشاره به این که اعتبار قانون هوای پاک در سال ۱۴۰۱، رقمی بیش از ۲۸۸ میلیارد تومان بوده است، به مقایسه نیازهای مالی برای اجرای سرفصل های مختلف این قانون پرداخت و اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ ردیف بودجه قانون هوای پاک به ۸۴۰ میلیارد تومان رسیده که این اعتبار در حد امور مطالعات و حقوق پرسنل است، هرچند منابع دیگری نیز برای تامین اعتبارات در این قانون پیش بینی شده است.
نبود نظارت بر اجرای قانون هوای پاک
وی در ادامه به عوامل تحقق نیافتن اهداف قانون هوای پاک اشاره نمود و اظهار داشت: نبود نظارت مناسب اولین علت این مسئله است برای اینکه جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی و حاکمیتی تناسبی با پیچیدگی و ابعاد علمی و اجرائی معضل آلودگی هوا ندارد.
دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اشاره به این که ساختار موجود سازمان حفاظت محیط زیست چابک نیست، اضافه کرد: از طرف دیگر این سازمان امکان برون سپاری کارهای نظارتی و پژوهشی را نیز ندارد و از ابزار حقوقی و قضائی به سبب پیچیدگی قوانین به درستی استفاده نمی گردد.
علت آلودگی هوا در کلمه فقر خلاصه می شود
احمدی کیا با اعلان اینکه سازمان محیط زیست همیشه خودرا دستگاه ناظر می داند و مشکلات علمی، بررسی نمی گردد، اشاره کرد: در عمده سیاستهای اجرائی کشور، اولویتی برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.
وی با اشاره به این که اولویت های کشور تامین کالاهای اساسی و ایجاد شغل به هر قیمتی است، اضافه کرد: علت آلودگی هوا در کشور در یک کلمه خلاصه می شود و آن فقر است.
دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان اشاره کرد: در قانون هوای پاک به نتایج اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبارزه با آلودگی هوا کم توجهی شده و به این علت است که برخی مواد آن به آسانی کنار گذاشته شود.
احمدی کیا، نبود ضمانت اجرائی برای قانون هوای پاک، تعدد و ناهماهنگی دستگاه های مجری و عملکرد جزیره ای را از دیگر عوامل عدم تحقق قانون هوای پاک برشمرد و اشاره کرد: اگر ۴۴ کوره آجرپزی در اطراف شهر اصفهان تعطیل شدند به سبب نداشتن مجوز بود و این درحالی است که کوره های فعال آجر پزی در سجزی چهار برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می کند و برابر با ۴۴ درصد کل اصفهان مصرف گاز دارند در صورتیکه اگر این گاز را صادر می کردند چهار برابر صادرات آجر برای کشور درآمد داشت.
این استاد دانشگاه اصفهان، کمبود منابع مالی را مهم ترین عامل اجرا نشدن راهکارهای کاهش آلودگی هوا دانست و اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه وسایل نقلیه برقی، بهبود راندمان نیروگاه ها و کیفیت سوخت و … نیاز به صرف بودجه و زمان زیاد دارند.
لزوم نوسازی سیستم های گرمایشی کشور
وی با اشاره به این که حدود ۵۰ هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که ۸۲ درصد داخل شهری و ۵۷ درصد برون شهری این ناوگان فرسوده اند، اشاره کرد: نوسازی سیستم های گرمایشی کشور ضروری است؛ برمبنای بررسی ها ۲۰ میلیون بخاری گازی فرسوده در کشور موجود است که برای نوسازی آنها نیاز به ۱.۵ میلیون دلار اعتبار است.
احمدی کیا با اعلان اینکه ضعیف ترین سازمان، شرکت گاز است، ابراز کرد: درحالی در پنج بند در قانون بر کنترل موتورخانه ها تأکید شده که، یک درصد مصرف گاز استان سهم موتورخانه هاست اما در زمستان ۸۰ درصد مشکلات موجود مربوط به بخاری های گازی است و شرکت گاز اعلام نموده سه هزار بخاری را تعویض کند.
نیاز ۲ میلیارد دلاری برای نوسازی نیروگاه منتظری اصفهان
دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اعلان اینکه نیروگاه حرارتی شهید منتظری اگر به سیکل ترکیبی ارتقا یابد، آلایندگی آن کمتر می شود، اشاره کرد: با این وجود، نوسازی نیروگاه ۱۶۰۰ مگاواتی شهید منتظری نیاز به ۲ میلیارد دلار بودجه و سرمایه دارد؛ هرچند که این سرمایه گذاری طی مدت یک سال و نیم برمی گردد.
قربانی شدن قانون هوای پاک در ماده ۱۱
احمدی کیا با اعلان اینکه کل قانون هوای پاک در ماده ۱۱ همین قانون قربانی می شود، اشاره کرد: در این ماده قانون هوای پاک آمده است که هرگونه راه اندازی، تغییر خط تولید و واحد تولیدی نیاز به مجوز اداره کل محیط زیست استان دارد اما در همین ماده گفته شده که در هر استان کمیسیونی متشکل از استانداری، اداره محیط زیست، سازمان های بازرسی، استاندارد، جهاد کشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت و فرماندار توانایی رد نظر محیط زیست را دارد.
وی با اعلان اینکه کشورمان بیشترین قوانین را در عرصه آلودگی هوا دارد، اشاره کرد: قانون هوای پاک مشکل اساسی دارد اما همه باید کمک نماییم که با وجود برخی نقص ها سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان اجرائی شود برای اینکه با وجود دو حلقه مفقوده در ارتباط با ذوب آهن و آلایندگی کامیون ها اما اجرای سند خیلی می تواند آلودگی را بکاهد.
دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اعلان اینکه ۳۵ درصد آلودگی هوا مربوط به کامیون هاست، اضافه کرد: باید توجه داشت که قانون حمل و نقل عمومی وضعیت را بدتر کرده که بهتر نشده است.
توسعه حمل و نقل مهم ترین عامل کاهش آلودگی هوا
احمدی کیا با اعلان اینکه سیاست درستی درباب خودرو های فرسوده نداشتیم، اظهار داشت: خودرو های سنگین دیزل بسیار اهمیت دارد برای اینکه بر طبق مطالعات سیاهه انتشار اگر تمام خودرو های سنگین فرسوده یکباره نوسازی شوند ۳۰ درصد مصرف سوخت کم می شود و ذرات معلق pm2.5 تا ۳۵ درصد و آلاینده Nox تا ۵۸ درصد کاهش پیدا می کند.
وی اشاره کرد: با اهمیت ترین عامل برای کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است.
استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به این که ۶۷ درصد ناوگان اتوبوس و ۹۰ درصد مینی بوس ها فرسوده اند، اشاره کرد: در حوزه اسقاط خودرو ها نیز عملکرد خوبی نداشتیم.
احمدی کیا به آلایندگی کارخانه های فولادی اشاره نمود و اظهار داشت: باید توجه داشت که تولید هر یک تن آهن، هفت تن p.m 2.5 وارد جو می کند و این در حالیست که در قانون هوای پاک آمده صنایع و شهرک های صنعتی ۱۰ درصد مساحت خودرا به توسعه فضای سبز اختصاص دهند.
وی اشاره کرد: فضای سبز زمانی می تواند آلودگی هوا را بکاهد که از نوع برگ پهن باشد و بالای سی سال باشد در صورتیکه توسعه فضای سبز نیز با درختان برگ سوزنی به انجام می رسد که هیچ تأثیری ندارد و کمکی به کاهش آلودگی نمی نماید.
منبع: حیوان خانگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲